IkWoonLeefZorg.nl

Sinds kort is er een nieuw online platform met als doel ouderen langer zelfstandig te laten wonen en mantelzorgers te ontlasten: IkWoonLeefZorg.nl, gemaakt door de makers van onder meer PlusOnline.nl in opdracht van Rabobank en Interpolis.

Leefstijlmonitoring in huis

ZZG Zorggroep onderzoekt hoe ouderen met behulp van techniek langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Het nieuwste project heet ‘leefstijlmonitoring’: sensoren in een woning registreren de handelingen van een bewoner. Het aantal gebruikers is nog relatief klein.

Modern noaberschap

Vereniging Woongroep Den Pollewik in Winterswijk is een 50-plus project waar de bewoners bewust kiezen voor modern noaberschap. “Ieder heeft zijn eigen woning en privacy, maar gezelligheid, betrokkenheid en oog voor elkaar maakt het wonen hier uniek.”

Wonen en zorgen in Oosterparkwijk

We worden steeds ouder, wonen langer thuis en willen zo lang mogelijk gezond blijven. Maar hoe? Vijf projectteams bedachten hierop een antwoord voor de Groningse Oosterparkwijk in het kader van de prijsvraag Who Cares. Ook Almere, Rotterdam en Sittard-Geleen doen mee met vijf projecten.

Wonen ‘met elkaar’

Senioren betreuren het dat veel ouderenvoorzieningen verdwijnen. Het grootste gemis is het beschut wonen in aanleunwoningen bij een verzorgingshuis. Niet iedereen wil zelfstandig wonen. Er zijn ook ouderen die ‘met elkaar’ willen wonen.

Van Groot naar Fijn

Woningstichting Leusden start het project ‘Van Groot naar Fijn’ om de doorstroming te bevorderen. In dit project krijgen 65-plussers de kans om te verhuizen naar een kleinere woning. “Wonen met meer comfort, met een huur die zeker niet hoger is dan de huidige huurprijs.”

Niet ‘sneu’ wonen

Ouderenhuisvesting draagt nog teveel het stempel van ‘bescheiden’. Bouwers en ontwikkelaars denken bij senioren ook nog teveel in termen van ‘oudjes’ en ‘sneu’. Maar babyboom-senioren verleid je niet met een simpele driekamerwoning, zegt Platform 31.

App om veilig over te steken

De gemeente Tilburg is een proef gestart met de voetgangersapp CrossWalk. Deze app, die is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Dynniq, helpt ouderen en mensen die slecht ter been zijn veilig over te steken door ze langer groen licht te geven.

Mantelzorgtrainingen online

Vereniging Humanitas lanceert zes gratis online trainingen. De korte trainingen zijn bedoeld voor vrijwilligers en mantelzorgers, die mensen in een kwetsbare situatie helpen. Onderwerpen zijn: grenzen stellen, omgaan met emoties, versterkende gesprekken, empowerment, netwerken versterken en vrijwilligers begeleiden.

App voor levensvragen

Doe ik er nog wel toe? Heb ik goed geleefd? Hoe kom ik mijn dagen door? Het lectoraat zorg en zingeving van Hogeschool Viaa in Zwolle ontwikkelde een web-app die verpleegkundigen en verzorgenden helpt om met levensvragen van senioren om te gaan.

Music&Memory

Er zijn veelbelovende resultaten uit de eerste fase gekomen van het Music & Memory-programma, een muziektherapie waarbij demente ouderen een afspeellijst te horen krijgen met daarin favoriete muziek uit hun jongere jaren.

Waardig verhuizen

De verhuizing van het eigen huis naar een verzorgingshuis is een stap die het leven van de betrokkene ontwricht. Goede begeleiding is van levensbelang. De Anna Reynvaan Praktijkprijs 2017 is toegekend aan een project om deze stap zo goed mogelijk te begeleiden.

Wat mist u het meest?

Ouderenhuisvester Habion wil graag weten wat mensen het meest missen in zowel activiteiten als spullen als zij van de eigen zelfstandige woning naar een kleinere behuizing in het verzorgingshuis gaan.

Ouderen maken het verschil

Maar liefst 43.000 ouderen waren de afgelopen jaren betrokken bij verbeteren van de ouderenzorg. Hun participatie maakte verschil, blijkt uit een evaluatie van het Nationaal Programma Ouderenzorg.