Bericht van de Stichting In Vrijheid Herdenken Almelo:
Het landelijk comité 4 en 5 mei is een aantal jaren geleden begonnen met de vrijheidsmaaltijden op 5mei. Uitgangspunt van dit initiatief is: “Vrijheid bespreek je aan tafel”. In heel het land worden zodoende op 5 mei vrijheidsmaaltijden georganiseerd. Dit jaar voor het eerst ook in Almelo
De vrijheidsmaaltijd is een bijzondere ontmoeting aan de eettafel, waarbij de gasten over vrijheid en onvrijheid spreken: thema’s waar je niet dagelijks bij stilstaat en waar je bij uitstek op Bevrijdingsdag aandacht aan kunt geven op een informele wijze.
Het landelijke thema voor de 4 mei herdenking en de 5 mei viering is in dit jaar 2022: “Vrijheid in verbondenheid”. Het verbinden van mensen staat ook centraal in de gesprekken aan de tafels van de vrijheidsmaaltijden. Ze moeten jong en oud verbinden om na te denken over het begrip Vrijheid.
Stichting “In vrijheid herdenken Almelo” organiseert op Bevrijdingsdag op één locatie een vrijheidsmaaltijd, t.w. op het plein voor het Huis van Katoen en Nu (bij slecht weer binnen dit huis).
Bij deze maaltijden wordt een bijzondere soep aangeboden, t.w. de vrijheidssoep met daarnaast een belegd broodje. Verder krijgen de deelnemers iets te drinken uit een speciaal ontworpen vrijheidsglas. Op alle tafels liggen gesprekskaarten, waaruit men kan kiezen voor het gesprek. Graag zien we een gemêleerd gezelschap vanuit verschillende generaties: senioren, volwassenen en jongeren.
Voor de Vrijheidsmaaltijd rondom het Huis van Katoen en Nu zijn maximaal 90 plekken beschikbaar.
Geïnteresseerden – jong en oud – kunnen zich tot en met 4 mei 2022 aanmelden via het e-mailadres: almelo75jaarvrijheid@gmail.com of jtornij@gmail.com.
De maaltijd begint om 13.00 uur en duurt tot 14.00 uur.
Aansluitend kan men deelnemen aan een wandeling langs de Stolpersteine in Almelo. Daarvoor is een routeboekje aanwezig.. Ook is er een uitgebreide fietsroute uitgezet langs diverse oorlogsplekken in en rondom Almelo. Over deze plekken staat nadere informatie beschreven in het fietsrouteboekje.